donderdag 19 mei 2016

Komt kloosterbier echt uit een klooster?

Vandaag zag ik een bericht op Boek9.nl over een Amerikaan die de Belgische brouwer AB InBev voor de rechter daagt omdat het bier onder het merk LEFFE niet uit een Belgisch klooster komt, maar in een fabriek wordt gebrouwen. De Amerikaan vindt dat hij vanwege de misleidende verpakking te veel  heeft betaald voor een flesje. De verpakking suggereert volgens hem dat het bier exclusief is en slechts in kleine oplage beschikbaar is . Ook lees ik op internet dat deze meneer een "class action" wil starten door zoveel mogelijk "mede-gedupeerden" te vinden om AB InBev eens een flinke (financiële) poot uit te draaien.

Het is voor Europeanen nog steeds een beetje vreemd om de gedachtegang achter zo'n juridische actie te volgen. Het vragen van financiële compensatie voor een wellicht wat naïeve interpretatie van goede marketing is hier (gelukkig) nog behoorlijk not-done.  Voor mij bevestigt het wel hoe sterk een merknaam en de vormgeving van een verpakking kan zijn als het gaat om het creëren van een bepaald gevoel bij een product: de gotische letters in het merk, de gebruikte boogvorm in het etiket die een kerk of kloosterdak suggereert, de weergave van een kloostertoren en zelfs de gebruikte kleur (verlopend perkament-geel).

Ik ben heel benieuwd of het gecreëerde gevoel bij LEFFE ervoor gaat zorgen dat AB InBev deze rechtszaak in Amerika verliest. Naar mijn idee is het creëren van een bepaald gevoel niet meteen misleiding en in ieder geval geen reden om daar miljoenen schadevergoeding voor de vragen. Op het (Nederlandse) flesje staat niet "gebrouwen in een klooster", maar "gebrouwen voor Brouwerij Leffe".  Ook staat er "resultaat van een eeuwenoude brouwerstraditie". Het recept kan uit het klooster komen, maar het flesje dat je in je hand hebt niet noodzakelijkerwijs. Ik zie geen misleiding in de gebruikte teksten.

Ik vraag me af of die Amerikaan het bier lekker vond of niet. Als het lekker is, dan maakt het toch niet zoveel uit waar het vandaan komt? En als je van mening bent dat het te duur is dan koop je het toch niet?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten